Dalajlama – co jest potrzebne do praktykowania stabilizującej medytacji?

Co jest potrzebne do praktykowania stabilizującej medytacji trwania w uspokojenie? wg. Dalajlamy

„1. P o c z ą t k o w a   p r z y c z y n a, moralność, która zapewnia spokojne, rozluźnione, świadome zachowanie, usuwające większość rozproszenia umysłu.

2. C z a s   i   m i e j s c e   d o   p r a k t y k i z dala od zgiełku codziennego życia. Zaplanujcie sobie czas na codzienną medytację. Dla skupionej medytacji konieczne jest odosobnienie ciche miejsce, gdzie można w samotności medytować. Ponieważ hałas jest niczym cierń uniemożliwiający koncentrację, na początku bardzo ważne jest, aby praktykować w zacisznym miejscu. Najlepiej byłoby przeznaczyć trochę czasu na odosobnienie w trakcie wakacji.

3. O d p o w i e d n i a   d i e t a wspomagająca przejrzystość umysłu. Ze względów zdrowotnych prawdopodobnie konieczne będzie jedzenie mięsa, ale – ogólnie rzecz biorąc, najlepsze jest jedzenie wegetariańskie. Zgodnie z moralnością indywidualnego wyzwolenia nie zabrania się od czasu do czasu spożywać mięsa. Nie powinniśmy jednak jeść mięsa zwierząt, które spożywa się specjalnie dla was, jak również prosić o mięso, jeżeli nikt go wam nie oferuje. Bardzo dobrze byłoby, gdyby większość ludzi stałą się wegetarianami. Niektóre teksty mahajany zakazują spożywania mięsa, gdyż troska o innych jest sercem moralności. Na pewno też niezbyt dobrze jest jeść zbyt dużo, jedźcie więc mniej. Oczywiście picie alkoholu jest wykluczone, podobnie jak używanie zmieniających stan umysłu narkotyków. Nie radze również palić. Gdyby brodacz palił, wchodząc w głęboki stan medytacji mógłby przypalić sobie brodę!

4. O d p o w i e d n i a  i l o ś ć  s n u. Zbyt wiele snu otępia umysł, zbyt mało zaś rozprasza go. Sami musicie stwierdzić, ilu godzin snu potrzebujecie.

5. P o s t a w a   c i a ł a jest niezwykle ważna w skupionej medytacji, szczególnie na wczesnym jej etapie. Jeżeli możecie, usiądźcie w pełnym lub półlotosie. Wykorzystujcie dwie poduszki: jedną, mniejszą, włóżcie pod pośladki, tak aby znajdowały się one wyżej niż kolana. Dzięki takiej pozycji bez względu na długość medytacji nie będziecie zmęczeni. Wyprostujcie kręgosłup jak strzałę, odrobinę spuście głowę, wzrok skierujcie do przodu po linii nosa, język oprzyjcie na czubku podniebienia, usta i zęby postawcie w zwykłym ułożeniu, rozluźnijcie lekko ramiona i nie pchajcie ich w kierunku ciała. Jeśli chodzi o ułożenie dłoni, praktykujący japoński zen układają zazwyczaj lewą dłoń wnętrzem do góry na prawej, która również jest skierowana wnętrzem do góry. Tybetańczycy układają dłonie odwrotnie – prawą na lewej. W praktyce tantrycznej ważne jest, aby umieszczać dłonie prawą na lewej wnętrzem ku górze, z kciukami złączonymi i lekko naciskającymi na siebie tak, aby powstał kształt trójkąta, którego podstawa znajduje się się około czterech szerokości palca pod pępkiem”