Tudrak – klasztor IV Szamarpy

Tudrak to klasztor Szamara Rinpocze niedaleko miasta Trongsa w Bhutanie.

Oryginalna nazwa klasztoru – Tudrak w dzongkha (oficjalny język Bhutanu) oznacza waginę. Nazwa wzięła się od skały znajdującej się za gompą, która jak się uważa reprezentuję waginę Wadżrawarahi.

Współcześnie nazwa klasztoru została zmieniona ze względów obyczajowych i nosi nazwę Dueadrak, co oznacza klif.

Klasztor został założony w XVI wieku przez IV Szamara Rinpocze, Czokji Drakpa Jeshe Pal Zangpo (1453-1554) w czasie Jego podróży z Tybetu do Bumthang – najstarszej części Bhutanu, pełnej ważnych klasztorów i świątyń. Uważa się, że to miejsce zostało wcześniej pobłogosławione przez Guru Rinpocze, który kilka wieków wcześniej również podróżował do Bumthang.

Na drodze prowadzącej do klasztoru znajduje się ślad na skale, który uważa się od odcisk kopyta konia Guru Rinpocze.

Szamarpa opuścił założony przez siebie klasztor, ale przez wieki zamieszkiwało w nim wielu mistrzów i praktykujących.

W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku w gompie wraz z mniszkami przebywał Khenpo Tsultrim Gjamtso Rinpocze – ważny nauczyciel szkoły Karma Kagju.

Rinpocze zlecił namalowanie malowideł ściennych w świątyni m.in. Marpę w otoczeniu mistrzów kagju.

W czasie, gdy Rinpocze mieszkał w klasztorze Tudrak przeżywał on okres rozkwitu, przy gompie osiedlili się nawet okoliczni mieszkańcy ze swoim bydłem.

Obecnie klasztor jest opuszczony i nikt nie mieszka  w okolicy. Do najbliższej wioski Dandung jest 7 godzin marszu. Jej mieszkańcy wyznaczają dyżury, aby dwa razy w miesiącu zapalać w klasztorze lampki maślane i odmawiać modlitwy. 

W 2014 roku lokalna społeczność otrzymała od władz 700 000 ngultrum na renowację klasztoru.

Tudrak uważa się za jedno z najświętszych miejsc w regionie i siedzibę Palden Lhamo – ważnego opiekuńczego bóstwa szkoły kagju.

Klasztor jest dwukondygnacyjną świątynią w tradycyjnym bhutańskim stylu architektonicznym, wykonaną z drewna, błota i kamieni.  Pierwsze piętro ma trzy pokoje. Pierwszy pokój jest teraz wykorzystywany jako kuchnia, drugi to sypialnia lamy, a trzeci służy jako miejsce na główny ołtarz z dużym posągiem Czenrezika.

Źródło: Bhutan Cultural Atlas