Mandala Buddy Medycyny

Mandala Sandzie Menla (Buddy Medycyny) przedstawia miasto Tanatuk, które odbiera się jako istniejące zarówno w wymiarze ziemskim, jak i niebiańskim. W wymiarze ziemskim było tradycyjnie umiejscawiane w dżungli na terenie Udijany – krainie na północ od Indii, gdzie Budda spędził cztery lata swojego ziemskiego życia i gdzie około 1200 lat później narodził się Padmasabhawa.  W wymiarze niebiańskim znajduje się na górze Meru, w centrum wszechświata. Istnieją też trzy poziomy percepcji mandali Sandzie Menla, które osiągamy dzięki praktyce: na poziomie zewnętrznym oddajemy cześć Buddzie Medycyny, na poziomie wewnętrznym utożsamiamy się z Buddą Medycyny, a na poziomie absolutnym stajemy się nierozłączni z Buddą Medycyny, który nieustannie manifestuje swoją moc uzdrawiania.

Sandzie Menla siedzi w pozycji lotosu na tronie z lapis lazuli, w kryształowym pałacu, w samym centrum miasta. Ma ciemnoniebieski kolor, którego pochodzenie wyjaśnia popularna legenda.  Pewnego razu, gdy Sandzie Menla przemieszczał się z miejsca na miejsce, napotkał podróżnika, który był bardzo zdziwiony jego nietypowym kolorem skóry. Budda medycyny wyjaśnił, że stał się granatowy ponieważ nosi w sobie wszystkie choroby.

Sandzie Menle w lewej ręce na kolanach trzyma miseczkę żebraczą wypełnioną leczniczą rośliną arura, a w prawej łodygę z rozkwitającym kwiatem tego cudownego lekarstwa. Posiada w pełni doskonałe, piękne ciało charakteryzujące wszystkich buddów.

Kryształowy pałac wsparty jest na szesnastu tysiącach filarów, a wokół pałacu znajdują się platformy z balustradami do składania ofiar. Ogrody wokół pałacu są pełne minerałów i roślin leczniczych, unosi się w nich zapach kadzideł i pełne są pokojowo nastawionych zwierząt: pawi, kaczek, papug, słoni i niedźwiedzi.

Budda medycyny służy wszelkim istotom, otoczony jest przez cztery grupy uczniów i każdy jest mile widziany.  Od strony północno-wschodniej znajdują się buddyjscy uczniowie, od strony południowo-wschodniej uczniowie nie będący buddystami, od strony południowo-zachodniej mędrcy i oświecone istoty, a od strony północno-zachodniej bogowie i półbogowie.

Do pałacu prowadzą cztery bramy z czterech stron świata, które wraz z centrum symbolizują pięć żywiołów. Centrum jest niebieskie (przestrzeń), północ zielona (wiatr), wschód biały (woda), zachód czerwony (ogień) a południe żółte (ziemia).

Z centrum pałacu są widoczne cztery góry znajdujące się w ogrodach okalających pałac z czterech stron świata.

Na wschodzie znajduje się góra Ponadan porośnięta lasem drzew arura (myrobalan), którego każda część ma właściwości lecznicze i można nią wyleczyć wszystkie czterysta cztery choroby. Arura zawiera wszystkie sześć smaków (słodki, kwaśny, gorzki, ostry, słony i cierpki) oraz ma osiem właściwości (lekką, ciężką, zimną, gorącą, ostrą, łagodną, wilgotną i suchą).

Na zachodzie znajduje się góra Malaja, na jej zboczach można znaleźć rośliny zwane Sześcioma Dobrymi, będącymi źródłami leczniczych substancji: gałki muszkatołowej, szafranu, dużego i małego kardamonu (czarnego i zielonego), goździków oraz rdzenia bambusa. W skalistej części góry można znaleźć złoto, srebro, miedź, żelazo i ołów, pięć rodzajów kwarcu i pięć rodzajów gorących, leczniczych źródeł. W lasach góry Malaja żyje wiele gatunków ssaków i ptaków.

Na północy leży ośnieżona góra Gangczen. Na jej zboczach można znaleźć kamforę, białe drzewa sandałowe, goryczkę i inne słodkie i gorzkie rośliny o łagodnych właściwościach wykorzystywane w leczeniu zaburzeń gorąca – wysokiej temperatury, stanów zapalnych i infekcji.

Na południu znajduje się góra Bekcze, gdzie rośnie czerwone drzewo sandałowe, długa papryka, granaty i inne rośliny o kwaśnym i słonym smaku wykorzystywane w leczeniu zaburzeń zimna.

Źródło:

  1. Dr Nida Chenagtsang – Tybetańska Księga Zdrowia
  2. Natalia Bolsohojewa – The Mandala of the Medicine Buddha – Menla