Dzigme Phuntsok Rinpocze – lekceważenie najwyższych istot jest równoznaczne z porzuceniem Dharmy

„Jeśli gromadzona jest karma porzucenia Dharmy, to mówi się, że z pewnością nie będzie żadnej nadziei na wyzwolenie. Dlatego musimy być niezwykle czujni w tej kwestii. Czym jest karma porzucenia Dharmy? Dzieje się to za każdym razem, gdy bodhisattwowie są wyszydzani. Ponieważ nie wiemy, gdzie są bodhisattwowie, i nie mamy pojęcia, kim oni są, musimy być ostrożni wobec wszystkich. Mogą to być ludzie świeccy, a także żyjący w klasztorach, ale nie możemy również wykluczyć możliwości ich istnienia pod postacią zwierząt.

Był kiedyś człowiek, który miał odwiedzić górę Wutai. Bodhisattwa Mandziuśri poprosił go, aby dostarczył do osoby o imieniu Dashi list, który głosił:

Bodhisattwo Dashi!

Zakończyłeś swoje działania,

polegające na niesieniu pożytku

innym osobom w tym ciele

i jest teraz czas,

abyś udał się

do wschodniej czystej krainy,

Zamanifestowanej Radości.

Gdy podróżny był blisko miasta Chengdu w Chinach, zapuścił się do małej wioski. Chociaż pytał i pytał, nie był w stanie odnaleźć miejsca pobytu kogoś o tym imieniu. W końcu gospodarz powiedział mu, że jego rodzina ma zamiar następnego dnia zabić świnię imieniem Dashi.

Posłaniec pomyślał:

Skoro miejsce pobytu bodhisattwów jest nam nieznane, powinienem zostawić ten list świni Dashi.

Kiedy umieścił notatkę tuż przed świnią, udało jej się otworzyć list pyskiem, a natychmiast po zerknięciu na to zostało napisane, zmarła.

Bodhisattwów można odnaleźć wśród różnych gatunków ptaków i innych zwierząt. Często mają takie aspiracje jak: zostać ptakiem, zwierzęciem lub żebrakiem w miastach. Czasem dążą również do tego, aby stać się osobą chwaloną lub odrzucaną przez wszystkich, człowiekiem chorym, nauczycielem Dharmy i tak dalej. Ściśle mówiąc, nie powinniśmy zatem, nikomu ubliżać ani krytykować żadnej istoty. W przeciwnym razie może to doprowadzić do niebezpiecznego uczynku porzucenia Dharmy”.

Dzigme Phuntsok Rinpocze – ZAWSZE PAMIĘTAJ! (strony 47-48, tłumaczenie Kanzen Sanboin, wydawca: Fundacja Sam Dżub Ling)