Namkhai Norbu – Złoczyńca i szlachetny mnich
(Fragment książki, przeznaczony dla zaawansowanych praktykujących. Bez znajomości podstawowych pojęć buddyjskich i bez doświadczenia w praktyce medytacyjnej może być niezrozumiały i odczytany w niewłaściwy sposób).
„Możemy być pewni na podstawie kanonów Winai, że ktoś, kto popełnia jedną z pięciu najbardziej ohydnych zbrodni, kiedy umiera, idzie wprost do piekła Z drugiej strony moglibyśmy powiedzieć, że mnich, który przez całe życie przestrzegał swoich reguł, będzie miał dobre odrodzenie. Jest tak jakby ten poprzedni schodził w dół, a on piął się do góry. Jednak z punktu widzenia stanu świadomości nie ma różnicy pomiędzy nimi, ponieważ ich podstawowy stan jest taki sam. Dlaczego więc są oni na dwóch różnych poziomach? Ponieważ obydwa są uwarunkowane przez umysł, przez dualistyczne zapatrywanie powodujące powstanie wyobrażenia, że odrodzenie w wyższych stanach oznacza piecie się w górę, a w niższych – upadek.
W jaki sposób można piąć się w górę? Przez spełnianie dobrych, godnych uczynków. Ale z punktu widzenia stanu świadomości jest to porównywalne do odbicia na powierzchni lustra. Jedyny sposób na przezwyciężenie przeszkód to ścieżka mądrości i w związku z tym ważniejsza jest jednogodzinna praktyka medytacji, z zachowaniem świadomości jej prawdziwego znaczenia, aniżeli wykonywanie pokłonów przez dziesięć lat. Dlaczego? Pokłony są sposobem fizycznego oczyszczenia, które zależy od czyjejś intencji. Ludzie którzy robią pokłony, są przekonani, że potrzebują oczyszczenia , chcą się oczyścić i dokładnie ta intencja sprawia, że oczyszczenie i nagromadzenie zasługi jest możliwe. Praktykujący medytację przeciwnie, wiedzą, że ścieżka medytacji może wyeliminować wiele przeszkód, nawet w relatywnie krótkim czasie. Faktycznie, urzeczywistnienie następuje dzięki całkowitemu oczyszczeniu przeszkód. Wracając do złoczyńcy i szlachetnego mnicha z wcześniejszego przykładu, w chwili, kiedy powstaje zrozumienie prawdziwego znaczenia medytacji, obydwaj w ten sam sposób mogą dojść do urzeczywistnienia. Jest tak, ponieważ kiedy ktoś wchodzi w prawdziwe znaczenie medytacji, wiedze stanu świadomości, wtedy negatywne karmiczne czyny czyny mogą łatwo zostać przezwyciężone bez potrzeby uciekania do drobiazgowych metod oczyszczenia. Dlatego właśnie w naukach dzogczen mówi się, że urzeczywistnienie nie zależy od czyjegoś wieku, inteligencji albo edukacji, ale tylko od własnej wiedzy stanu świadomości”.
Namkhai Norbu – NAJWYŻSZE ŹRÓDŁO (strony 109-110)
