Thubten Cziedryn – Trzy Klejnoty
„Trzy Klejnoty są dla nas tym, czym dla chorego jest lekarz, lekarstwo i pielęgniarka. Cierpimy w życiu z powodu licznych niesprzyjających okoliczności. Budda jest niczym lekarz, który trafnie diagnozuje przyczyny naszych problemów i przepisuje odpowiednie lekarstwo. Lekarstwem jest Dharma, która eliminuje nasze problemy i ich przyczyny. Z kolei Sangha, wspiera nas w drodze, jest niczym pielęgniarka, która pomaga nam przyjmować lekarstwo.
Przyjęcie schronienia oznacza zawierzenie całym sercem, że Trzy Klejnoty będą nas wspierać i prowadzić we właściwym i dobroczynnym kierunku. Ale nie polega ono bynajmniej na biernym uciekaniu się pod opiekę Buddy, Dharmy i Sanghi. Schronienie to aktywny proces postępowania po wskazanej przez Trzy Klejnoty drodze, dzięki któremu poprawia się jakość naszego życia.
Dla tego, kto przyjmuje schronienie, staje się jasne, w jakim kierunku idzie, kto go prowadzi i kto będzie towarzyszył mu na drodze. Unika on niezdecydowania i pomieszania, jakie powstają, kiedy człowiek nie jest pewien swojej duchowej drogi. Niektórzy traktują duchowość jak magazyn osobliwości: w poniedziałek eksperymentują z kryształami, we wtorek z kanałami energetycznymi, w środę zajmują się medytacją hinduistyczną, w czwartek hatha jogą, w piątek uprawiają medycynę holistyczną, w sobotę siadają do medytacji buddyjskiej, by wreszcie w niedzielę wróżyć z kart tarota. Uczą się dużo o rozmaitych rzeczach, ale ich przywiązanie, złość i ignorancja nie zmniejszają się ani na jotę. Przyjęcie schronienia jest równoznaczne z decyzją wyboru swojej głównej drogi. Niemniej jednak można też praktykować nauki Buddy i odnosić z nich korzyści, nie przyjmując formalnego schronienia i nie stając się buddystą”.
Thubten Cziedryn – BUDDYZM DLA POCZĄTKUJĄCYCH