Zgodnie z cyklem nauk o samowyzwoleniu
Związanych z najwyższą doktryną
O mandali bóstw łagodnych i gniewnych
Tutaj zostanie ujawniona metoda samowyzwolenia
Na podstawie analizy oznak śmierci
Jako warunek osiągnięcia duchowego wyzwolenia
Podczas słuchania po wkroczeniu do bardo.
Słuchajcie tego uważnie, o szlachetni.
Samaja!!! Kje-ma!!!
To nasze słabe, iluzoryczne ciało
Zrodzone z przyczyn i warunków
Jest zawodne jak lampka maślana
Pozostawiona na zewnątrz podczas gwałtownej burzy.
Nie jest w stanie przetrwać zbyt długo.
Nigdzie nie ma samsarycznego ciała
Które nie jest naczyniem śmierci.
Co więcej, czas śmierci jest nieznany,
Dlatego zawsze powinniście uważnie
Wypatrywać oznak nadchodzącej śmierci
Jednocześnie podążając ścieżką Dharmy.
Nas ludzi mogą spotkać dwa rodzaje śmierci
Śmierć przedwczesną
I śmierć spowodowaną wyczerpaniem się naturalnego okresu życia.
Przedwczesnej śmierci można uniknąć
Dzięki stosowaniu nauk o długowieczności.
Jednakże, gdy przyczyną śmierci jest
Wyczerpanie naturalnej długości życia,
Metody te będą miały niewielką wartość.
To sytuacja podobna do tej
Kiedy w lampce maślanej zabraknie tłuszczu.
Nie ma nadziei na to, że nie zgaśnie.
Wszyscy zainteresowani obserwowaniem oznak śmierci
Najpierw muszą wykonać praktyki wstępne
Ofiarować tsok wizualizowanemu zgromadzeniu
Guru, bóstw medytacyjnych i dakiń.
Powinni też ofiarować tormy
Obrońcom Dharmy i strażnikom.
Oraz powinni też przywołać światowe bóstwa
Lokalne duchy i złożyć im ofiarę.
Tylko pod warunkiem przeprowadzenia tych praktyk wstepnych
Z należytą starannością
Obserwowanie oznak śmierci
Może mieć jakąkolwiek wartość.
Oznaki śmierci
Nie mają żądnego znaczenia
Jeśli praktyki wstępne nie zostaną przeprowadzone.
Wyróżniamy sześć typów oznak śmierci
Zewnętrzne, wewnętrzne, tajemne,
Oparte na wiedzy, krótkotrwałe
I pozostałe, inne od wymienionych.
From the self-liberation cycle of texts
Related to the profound doctrine
Of the peaceful and wrathful mandala deities,
Herein is revealed the self-liberation method
Of analising for the signs of death
As a condition for gaining spiritual freedom
By hearing when entering the bar-do
Listen to it closely, o noble ones.
Samaya!!! Kye-ma!!!
This weak illusory body of ours,
Born from causes and conditions,
Is unreliable, like a butter-lamp
Left outside in a violent wind storm.
It cannot endure for long.
Nowhere is there a samsaric body
That is not a vessel of death.
Moreover, the time of death is iuncertain,
So we should always be mindful
Of the signs of approaching death
And should strive in the way of Dharma.
We humans face two kinds of death
Death by untimely conditions, and
Death caused by the exhaustion of natural lifespan.
Untimely death can be turned away through
The methods taugh for achieving longevity.
However, when the cause of death is
The excaustion of the natural lifespan,
These methods will be of little value.
One’s situations is then like that
Of a butter-lamp empty of oil;
Without a hope but soon to be extinguished.
Anyone interested in making the observations
For the sings thet portend death
Should firstly porform the preliminarypractices
Of ofering tsok to the visualized assembly
Of gurus, meditations deities and dakinis.
They should also make the rorma offering
To the Dharma protectors and guardians,
And should invoke the worldly divinities
And local spirits, making offerings to them.
Only when these preliminaries have been performed
Correctly and with diligence
Will the observations for the death sings
Be of any value of meaning
The sings that are discussed in this text
Are not valid should they appear
When the preliminaries have not been performed.
As for actual sings types:
Outer, inner, secret,
Knowledge, short-termed and
The miscellaneus sings other than these.