1 SUTRA SURANGAMA

Rozdział 1

TRZY WOLNE OD WPŁYWU STUDIA

Ananda uporządkował szaty, a następnie pokłonił się pośród zgromadzenia i złożył dłonie razem. Umysł miał całkowicie jasny i odczuwał zarazem radość i smutek. Z myślą o dobru przyszłych istot złożył hołd i powiedział do Buddy: „Wielce Współczujący Czczony Przez Świat, już się przebudziłem i otrzymałem tę naukę, która pozwala zostać buddą, i mogę kultywować ją bez cienia wątpliwości. Często słyszałem, jak Ten, Który Tak Przyszedł mówi: „Najpierw wyzwól innych, potem wyzwól siebie. Tak jest aspiracja bodhisattwy. Kiedy w pełni sam osiągnąłeś oświecenie, wtedy możesz oświecać innych. Oto sposób, w jaki Ten, Który Tak Przyszedł odpowiada światu”. Chociaż sam jeszcze nie jestem wyzwolony, ślubuje wyzwolić wszystkie żyjące istoty w wieku kończącej się Dharmy.

Czczony Przez Świat, te żyjące istoty będą stopniowo oddalać się od Buddy i będzie tak wielu zdegenerowanych nauczycieli, oferujących swe metody, jak wiele jest piasków w Gangesie. Pragnę dać im możliwość zebrania myśli i wejścia w samadhi. Jak mogę sprawić, by spokojnie przebywały w bodhimandali, z dala od machinacji demonów, i aby ich postanowienie osiągnięcia bodhi było niezachwiane?

Wówczas Czczony Przez Świat pochwalił Anandę przed całym zgromadzeniem, mówiąc: „Wspaniale! Bardzo dobrze, że spytałeś, jak założyć bodhimandalę oraz ratować i ochraniać żyjące istoty grzęznące w bagnie wieku końca. Słuchaj teraz uważnie, a powiem ci”.

Ananda i wielkie zgromadzenie zgodzili się podtrzymywać tę naukę.

Budda rzekł do Anandy: „Stale słyszysz, jak wyjaśniam w winaji, że kultywacja ma trzy niezmienne aspekty. To znaczy, skupienie myśli stanowi wskazania; wskazania prowadzą do samadhi; a z samadhi powstaje mądrość. Samadhi powstaje ze wskazań, a mądrość pojawia się z samadhi. Zwie się je Trzema Wolnymi od Wpływu Studiami.

TRZEBA PORZUCIĆ PRZYWIĄZANIE

Anando, dlaczego skupienie myśli nazywamy wskazaniami? Gdyby żyjące istoty na sześciu ścieżkach któregoś doczesnego świata nie myślały o pożądaniu, nie musiałby doświadczać nieustającego następstwa narodzin i śmierci.

Podstawowym celem twojej kultywacji jest przekroczenie męczących skalań. Ale jeśli nie odetniesz pożądliwych myśli, nie będziesz w stanie wydostać się z kurzu.

Nawet gdy ktoś ma trochę mądrości i manifestuje samadhi Czan, jeśli nie porzuci pożądania, z pewnością wejdzie na demoniczne ścieżki. W najlepszym przypadku będzie królem demonem; przeciętnie, będzie w orszaku demonów; na najniższym poziomie będzie żeńskim demonem.

Te demony mają własne grupy uczniów. Każdy mówi o sobie, że osiągnął niezrównaną drogę.