Garma C. C. Czang – umysł
„1. Cały byt i wszystko, co się przejawia można odnieść do osobistego doświadczenia; doświadczenie to dokonuje się wewnątrz własnego umysłu, a umysł jest źródłem i twórcą wszystkich rzeczy.
2. Umysł jest nieograniczenie wielkim, niewymiernie głębokim oceanem możliwości; jego nieograniczoność i głębia są nieosiągalne dla niewtajemniczonego.
3. Ten, kto osiągnął całkowite urzeczywistnienie i pełną kontrolę nad własnym umysłem, jest Buddą, a ci, którzy tego nie osiągnęli są istotami nieoświeconymi.
4. Buddowie są oświeconymi istotami żyjącymi, a istoty żyjące są nieoświeconymi buddami.
5. Ten nieograniczony, wszechobejmujący umysł buddy jest poza rozumieniem i wszelkimi właściwościami. Najlepsza i najbliższa prawdy definicja mogłaby brzmieć: „Umysł buddy jest niewyczerpaną, świetliście-pustą świadomością”.
6. Świadomość istot żyjących jest ograniczona, świadomość zaawansowanego jogina oświecona; oświecony bodhisattwa ma świetliście-pustą świadomość, a świadomość buddy jest niewyczerpaną świetliście-pustą świadomością.
7. Wszystkie nauki buddyjskie są tylko zaznaczeniem najważniejszych „wewnętrznych” punktów, przygotowaniem, wskazówkami kierunku prowadzącymi do rozwinięcia tej niewyczerpanej świetliście-pustej świadomości.
8. Gdy ten stan buddy rozwinie się całkowicie, powstaje wówczas nieograniczone współczucie, a wszelkiego rodzaju pożyteczne czyny dokonują się zupełnie spontanicznie.
9. W zależności od predyspozycji ucznia znane są dwie drogi rozwinięcia umysłu buddy: droga metod i droga wyzwolenia. Pierwsza kładzie nacisk na ćwiczenia poskromienia prany (energii), a druga na poskromienie umysłu. Obie jednak bazują na podstawowym twierdzeniu tantry o identyczności umysłu i prany”.
Garma C.C. Czang – ELEMENTARZ MAHAMUDRY