Tana – ostatni klasztor Jelpa Kagju
Jelpa Kagju to jedna z ośmiu mniejszych szkół kagju, założonych przez uczniów Gampopy. Tradycję Jelpa Kagju ustanowił Jelpa Jesze Tseg (1134-1194), uczeń Phakmo Drupy.
Jesze Tseg założył cztery główne klasztory w Kham (Jelpuk na wschodzie, Tana na północy, Dozong na południu i Gonmang na zachodzie) ale do naszych czasów przetrwał tylko jeden – Tana Senge Namdzong w Nangczen.
Jesze Tseg był głównym guru ludu Ling – spadkobierców króla Gesara, którzy z wdzięczności ofiarowali mu wszystkie skarby po słynnym królu (m.in. jego zbroję, miecz i łuk). Kosztowności i relikwie zostały zdeponowane w klasztorze i znajdowały się w nim, aż do rewolucji kulturalnej, podczas której większość została zniszczona i rozkradziona.
Klasztor znajduje się w rejonie zwanym Północne Końskie Ucho od nazwy skalistego szczytu, który przypomina ucho konia. Pełną nazwę klasztory można przetłumaczyć jako Pałac Klejnotów Najwyższego Pojazdu w Północnym Końskim Uchu.
Nieopodal klasztoru znajdują się stupy z prochami trzydziestu generałów króla Gesara. Według ekspertów z Chińskiej Akademii Nauk rzeczywiście mają one ponad 1000 lat.
Miejsce w którym znajduje się klasztor uważa się za centrum mowy Czakrasamwary (centrum umysłu znajduje się na górze Kailasz, a centrum ciała w Kentsiki – świętym miejscu w Indiach).
Stare, gliniane posążki z klasztoru Tana:
Przed chińską inwazją głową Jelpa Kagju był Tana Tulku Rinpocze, który sprawował opiekę nad kilkoma ważnymi klasztorami (w tym Tana). Około 1959 roku klasztor Tana został zniszczony, a Rinpocze zbiegł do Indii, gdzie od indyjskiego rządu otrzymał kawałek ziemi na południu kraju, w rejonie miasta Kollegal. Powstał tam indyjski odpwoednik klasztoru Tana. Rinpocze był ważną osobą dla tamtejszej społeczności tybetańskiej, udzielał też nauk w Stanach i Niemczech. Zmarł w wieku 65 lat w szpitalu w New Delhi. Na swojego następce wyznaczył syna – Tana Dungseja Rinpocze.
Tana Dungsej Rinpocze urodził się w Indiach w 1976 roku i został rozpoznany przez XVI Karmapę, a Jego nauczycielami byli m.in. Dilgo Khjentse Rinpocze i Penor Rinpocze. Przekaz i inicjacje kagju otrzymał od czterech regentów Karmapy.
Tana Dungsej Rinpocze jest także głową nieprzerwanego duchowego rodu, zaczynającego się od Hungkary (Phungary). Hungkara był nauczycielem Guru Rinpocze, gdy ten był jeszcze w Indiach. Guru Rinpocze przepowiedział, że syn Hungkary o imieniu Khedarpa pojedzie do Tybetu i uczyni wielkie rzeczy. Syn Hungkary, Khedarpa, faktycznie wyjechał do Tybetu, gdzie zasłynął z ujarzmiania negatywnych sił i uspokajania złych duchów. Z kolei miał syna, Tana Jongonpę, który zasłynął jako wielki nauczyciel. Jego głównym mistrzem był Sangje Jelpa i dzięki temu stał się poza linią Hungary także dzierżycielem linii Jelpa. Tradycja Hungkara wywodziła się głównie ze szkoły buddyzmu Ningma, a linia Jelpa głównie z tradycji Dhakpo Kagju, pochodzącej bezpośrednio od Gampopy. Tana Jongonpa była w stanie zintegrować głębokie nauki z tych dwóch bardzo szanowanych linii, oferując nauki i praktyki oparte na tradycji Dhakpo Kagju, która była podstawą Jelpa Kagju, wzbogacając je o nauki i praktyki związane z linią Hungkara.Tana Jongonpa została głównym nauczycielem w regionie Ling w Tybecie. Żył w tym samym czasie co Karma Pakshi, II Karmapa. Razem udali się na dwór chińskiego cesarza Kublai Khana. Tana Jongonpa później także samotnie odwiedził dwór cesarski, gdzie dokonała kilku cudów, w tym manifestując dordże i dzwonek na niebie. Aby go uczcić, Kublai Khan podarował mu niezwykle długi szal (100 m), na którym napisano „Król Dharmy, Mistrz Wielkich Cudów z Kham”.