Czagdud Tulku – schronienie
„Słowo „schronienie” kojarzy się z bezpiecznym miejscem lub opieką. W rzeczywistości przyjęcie ślubów schronienia wiąże się ze zobowiązaniem pójścia drogą nieszkodzenia istotom. Nie powinniśmy się łudzić, że kiedy przyjmiemy schronienie, Budda czy jakaś inna oświecona istota machnie czarodziejską różdżką i nagle staniemy się wolni od cierpienia i niezadowolenia. Bezpieczeństwo zapewnimy sobie sami, usuwając źródło cierpienia – szkodliwe myśli i działania. Jeśli ograniczymy je dzięki dyscyplinie ciała, mowy i umysłu – oddalimy ich negatywne sutki – w ten sposób usuniemy przyczynę cierpienia.
W buddyjskich tradycjach mahajany i wadżrajany motywacją do przyjęcia schronienia jest bezinteresowne współczucie dla niezliczonych istot cierpiących w cyklicznej egzystencji oraz szczere pragnienie osiągnięcia własnego wyzwolenia w celu ich uwolnienia. Ślubowanie schronienia dotyczy nie tylko tego życia – obowiązuje aż do czasu osiągnięcia oświecenia, bez względu na to, jak długo by to miało trwać”.
Czagdud Tulku – BRAMY BUDDYJSKIEJ PRAKTYKI (strony 121-122)