Tulku Urgjen Rinpocze – Trzy Klejnoty
„A więc, co naprawdę ma znaczenie w tym życiu? Tylko pragnienie stanu buddy, stanu pełnego oświecenia. Trzy Klejnoty są naprawdę znaczące: Szlachetny Budda, jego nauki zwane Szlachetną Dharmą oraz ci, którzy objaśniają jego nauki i dzięki praktyce sprawiają, ze tradycja jest żywa, czyli Szlachetna Sangha. Z głębi serca powinniśmy mieć do nich zaufanie. Kiedy autentycznie, głęboko z własnego wnętrza czujemy, że nie ma nic cenniejszego i wartościowszego niż Trzy Klejnoty, nazywa się to „przyjęciem schronienia”. Te trzy Cenne Skarby nigdy nas nie oszukają, ani nie nadużyją naszego zaufania w tym życiu, ani w momencie śmierci, w stanie bardo, ani w żadnym następnym wcieleniu.
Jak wszystko jest postrzegane w stanie pełnego oświecenia? Wyobraźmy sobie kryształową kulę trzymaną w ręce: kula niczego nie blokuje, ale jest całkowicie przeźroczysta. Wszystko, co jest wokół, można w niej równocześnie zobaczyć z wielką wyrazistością. Tak samo oświecony stan postrzega wszystko w każdym kierunku, w tej samej chwili, w sposób pozbawiony jakichkolwiek ograniczeń. Nauki Dharmy, będąc wolnymi od fałszu i udawania, stanowią ekspresję tego stanu.
Był nie tylko jeden Budda. W przeszłości istniała nieskończona liczba oświeconych. W obecnym eonie objawi się tysiąc buddów. Kiedy w pełni oświecony pojawia się i naucza, słowa, które wypowiada, całkowicie wolne od oszustwa, są nazywane Szlachetną Dharmą. Ci, którzy utrzymują te słowa i przekazują je innym, nazywają się Szlachetną Sanghą. W tym świecie nie możemy znaleźć nic wartościowszego niż Budda, Dharma i Sangha.
Nauki Dharmy przekazane przez Oświeconego byłby niczym więcej jak tylko pismo na papierze, gdyby nie było kogoś, kto je przestrzega i szerzy. Ci, którzy utrzymują nauki, jeden po drugim, tak jak ci, którzy podtrzymują jakiś ród, nazywani są Szlachetną Sanghą. Bez wielkich bodhisattwów i mistrzów nauczających innych nie istniałaby żywa tradycja. W ciągu wieków istoty te przedstawiły wiele komentarzy wyjaśniających dzieła Buddy, tak, że dzisiaj istnieją ich setko tomów. Szlachetna Sangha jest złożona z nauczycieli i mistrzów, którzy mogą wyjaśnić znaczenie nauk Dharmy i jej zastosowanie. Potrzebne nam są żywe istoty, które mogą pokazywać głębie Dharmy.
Duchowe błogosławieństwo Buddy, Dharmy i Sanghi nie jest daleko od nas. Słońce na niebie jest odległe, ale w chwili, kiedy weźmiemy lusterko, natychmiast pojawi się w nim odbicie słońca. Podobnie, w każdej chwili, kiedy poczujemy zaufanie i oddanie, błogosławieństwo Buddy, Dharmy, Sanghi będzie z nami. Mówi się, że te błogosławieństwa są jak hak, podczas gdy otwartość pojawiająca się w momencie zaufania porównywane jest do obrączki. Hak zahacza się o obrączkę, taj jak zaufanie i poświęcenie otwierają nas w pełni na błogosławieństwo”.
Tulku Urgjen Rinpocze – POWTARZAJĄC SŁOWA BUDDY (strony 50-52, wydawnictwo A)