Garczen Rinpocze – rzeka, która nie zamarza

„Masz wielkie szczęście, że napotkałeś na swej drodze Dharmę i praktykujesz ją z oddaniem. Esencją Dharmy są dwie bodhiczitty: względna bodhiczitta, która jest szlachetnym umysłem skoncentrowanym na innych oraz ostateczna bodhiczitta, która jest pustką – spoglądaniem w swój umysł.

Jeśli masz trudności z ujrzeniem własnego umysłu, to powodem są zaciemnienia pochodzące z negatywnych emocji. Transcendentalna mądrość rozprasza te emocje. Tą mądrościom jest błogosławieństwo lamy.

Aby otrzymać błogosławieństwo Lamy, potrzebujesz słońca oddania, które powoduje powstanie współczucia. Jedna wylana łza oddania oczyszcza i rozprasza góry zaciemnień.

Mówiąc ogólnie. Budda i czujące istoty są jak jedna rzeka. Jednak Budda realizuje naturę umysłu i wolny od wątpienia, widzi wszystkie aktywności samsary jako sen i iluzję. Umysł Buddy trwa w naturze spokoju jak rzeka, która nie zamarza.

Czujący istoty natomiast nie zrealizowały swej natury i ich umysły ulegają wpływom okoliczności, co jest przyczyną negatywnych emocji. To jak przebywanie w bardzo zimnej wodzie i zamarzanie. W końcu lód staje się jak skała i nie można go rozbić.

Jeśli żar oddania i współczucia roztopi zamarznięty umysł, to uświadomisz sobie, że nie ma różnicy między tobą a Buddą. Dlatego najważniejszym źródłem błogosławieństwa jest oddanie. Jest ono jak most, pod którym przepływa sto rzek.

Kiedy spoglądasz w swój umysł tuż po doświadczeniu silnego oddania, to ta świadomość jest przyczyną osiągnięcia oświecenia. W tym stanie spójrz jeszcze raz bezpośrednio w tę świadomość. Rozpuszcza się ona w pustkę – zarówno jak przedmiot, jak i podmiot. Choć początkujący w to nie wierzy, to owo rozpuszczenie jest stanem Buddy.

Dlatego Tilopa powiedział: Niewidzenie niczego jest najwyższym wglądem.

Ten stan nie będzie trwał długo, więc medytuj przez krótki czas i powtarzaj medytację wiele razy. To usunie przeszkody i wzmocni twoją medytację.

Oddanie jest najważniejsze. Kiedy praktykujesz oddanie, wizualizuj Lamę w przestrzeni przed sobą, tak jakby faktycznie tam przebywał. Umysł Lamy jest Buddą, więc kiedy się modlisz, z pewnością otrzymasz błogosławieństwo i Lama będzie o tobie pamiętał”.

Garczen Rinpocze – KRÓTKIE NAUKI (strony 4-5, DRIKUNG SAMTEN CHOLING)