Dalajlama – przywiązanie i pożądanie

„Przywiązanie podsyca pożądanie, a nie daje żadnej satysfakcji. Zastanów się nad rzeczą następująca: istnieją dwa rodzaje pożądania, nieuzasadnione i uzasadnione. Pierwsze z nich to rodzaj schorzenia wypływającego z ignorancji, ale drugie już nie. By żyć, potrzebujemy różnych rzeczy, a więc nie ma nic złego w pożądaniu odpowiedniej ilości dóbr materialnych. Odczucia typu: „To jest dobre; chcę to mieć. To mi się przyda” nie są złe. Pożądamy również takich rzeczy jak altruizm, mądrość czy wyzwolenie. Właściwie rozwój człowieka zasadza się na pożądaniu.
Gdy na przykład zaczynasz darzyć uczuciem wszystkie czujące istoty i pragniesz ich szczęścia, to tego rodzaju pożądanie jest uzasadnione, bo nie ma w nic nic ze stronniczości. Dotyczy wszystkich czujących istot. Jednak zwykle nasze współczucie, ograniczone do przyjaciół i rodziny, opiera się w ogromnej mierze na ignorancji i przywiązaniu. Jest stronnicze.
Nieproduktywne pożądanie wiąże się z nierozsądnym przywiązaniem. To zaś nieuchronnie prowadzi do niezadowolenia. Przywiązanie podsyca pożądanie, a nie daje żadnej satysfakcji. Zastanów się, czy faktycznie potrzebujesz większości rzeczy, których pragniesz, a przekonasz się, że odpowiedź brzmi „nie”. Tego rodzaju pożądanie nie zna granic, nie daje się żadną miara zaspokoić. Ponieważ w ostatecznym rozrachunku zawsze jest źródłem nieszczęścia, trzeba położyć mu kres.
Choć na początku trudno odróżnić pożądanie uzasadnione od nieuzasadnionego, to dzięki wytrwałej analizie i dociekliwości zaczniesz stopniowo odróżniać ignorancję i szkodliwe emocje, a Twoja praktyka zacznie się oczyszczać. Przywiązanie jest jednostronne, skoncentrowane przez krótki czas wyłącznie na Twojej osobie; im bardziej się do czegoś przywiązujesz, tym bardziej się uprzedzasz i tym bardziej zawężasz swoją perspektywę postrzegania. Denerwują Cię drobnostki. Bezstronność nie zna tego rodzaju ograniczeń, ale nie oznacza równocześnie, że nie wykazujesz żadnego zainteresowania. Bezstronność jest nam potrzebna, by stać się bardziej otwartymi, pełniejszymi. Przywiązanie natomiast odcina nas od świata. Staje na przeszkodzie”.

Dalajlama – O WSPÓŁCZUCIU