I Karma Czagme – Pieśń podsumowująca głębokie nauki

Namo Mahakarunikaje

*

Emaho!

Sutry, tantry i pisma filozoficzne są liczne, jednak życie jest krótkie,

A inteligencja ograniczona, trudno jest więc objąć je wszystkie.

Możesz dużo wiedzieć, lecz jeśli nie zastosujesz tego w praktyce,

Przypomina to śmierć z pragnienia na brzegu jeziora.

Podobnie, czasem zdarza się, że w łożu wielkiego uczonego można znaleźć zwykłego trupa.

*

Wszystkie pisma sutr i tantr oraz słowa uczonych i zrealizowanych

Indusów i Tybetańczyków, przynoszą wielkie błogosławieństwo,

Ale są trudno zrozumiałe dla przeciętnego człowieka.

Mimo iż są konieczne przy nauczaniu w szkole klasztornej,

To dla jednoupunktowionej praktyki mają niewielkie znaczenie.

Ta „wskazująca instrukcja dla starej kobiety”

Przynosi większy pożytek twojemu umysłowi, niż umysłom wszystkich innych.

*

Wszystkie, niezliczone i głębokie nauki, takie jak mahamudra czy dzogczen,

Które są stanowcze i bezbłędne w każdym rdzennym tekście,

Są niezbędne podczas nauczania uczniów, którzy utrzymują linie Dharmy.

Jednak w osobistej praktyce, dla dobra przyszłości,

O wiele lepiej i głębiej streścić je wszystkie w jedną naukę.

*

Aby precyzyjnie i bezbłędnie uchwycić znaczenie różnych tradycji Dharmy,

Konieczne jest podtrzymywanie nauk jakiejś jednej określonej linii.

Jeśli jednak interesuje cię twoje dobro w przyszłości, o wiele głębiej

Jest ćwiczyć się w niesekciarstwie, widząc wszystkie rzeczy jako czyste.

*

Jeśli chcesz zostać głównym uczniem jakiegoś jednego mistrza,

Konieczne i wystarczające jest skupienie swego umysłu tylko na nim.

Jeśli jednak chcesz, aby pojawiły się w tobie doświadczenie i

Urzeczywistnienie, o wiele głębiej jest połączyć w jedno wszystkich

Spotkanych nauczycieli, wizualizować go jako buddę spoczywającego

Na koronie twojej głowy i zwracać się do niego z błaganiem.

*

Recytacja najrozmaitszych praktyk rozwojowych,

Licznych bóstw jidama w wielu tantrach,

Są niezbędne, jeśli chcesz udzielać inicjacji jako wielki mistrz, jednak

Jako środek oczyszczenia własnych zaciemnień i osiągnięcia oświecenia,

O wiele głębiej jest praktykować jedno bóstwo i mantrę, które zawierają wszystkie.

*

Niezliczone praktyki fazy spełniającej, z punktem odniesienia i bez niego

Są niezbędne dla wyjaśnienia niezliczonych podręczników medytacji.

Jeśli jednak chcesz, aby pojawiły się w tobie doświadczenia i realizacje,

O wiele głębiej jest podtrzymać esencję, która ucieleśnia je wszystkie.

*

Istnieją niezliczone sposoby demonstrowania poglądu,

Takie jak odcięcie zewnętrznych i wewnętrznych wytworów umysłu.

Jednak, tak jak dym znika wraz z zanikiem płomieni w palenisku,

Tak też o wiele głębiej jest odciąć korzeń umysłu.

*

Chociaż istnieją liczne techniki medytacyjne, z koncepcjami lub bez nich,

O wiele głębiej jest praktykować jedność świetlistości i pustki,

Fazę spełniającą doskonalić przez samo wspomnienie.

*

Chociaż są różne rodzaje zachowania: wysokie i niskie,

Mniej lub bardziej subtelne – o wiele głębiej jest dołożyć wszelkich starań,

Aby praktykować pozytywne i unikać negatywnych czynów.

*

Chociaż o rezultacie i czasie jego osiągnięcia, można wiele mówić,

O wiele głębiej jest posiadać określoną pewność spełnienia,

Po tym jak bezbłędnie praktykowało się pogląd, medytację i działanie.

*

Chociaż bodhisattwowie, którzy zrealizowali poziomy, nie mają zaciemnień

Poważnych negatywności czy błędnych działań wykonywanych na rzecz nauk,

To ponieważ ludzie tacy jak my boją się niższych światów,

O wiele głębiej jest unikać negatywności i poważnych błędów.

*

Co więcej, bez interesowności i dla ogólnego pożytku istot,

O wiele głębiej jest opieczętować swoje praktyki – takie jak ofiary,

Dawanie, powielanie nauk i recytację tekstów – niekonceptualną dedykacją”.

Czokji Njima Rinpocze / I Karma Czagme – JEDNOŚĆ MAHAMUDRY I DZOGCZEN (1) (Biblioteczka Buddyjska vol. 55, przekład: Jacek Sieradzan)