I Karma Czagme – Pieśń podsumowująca głębokie nauki
Namo Mahakarunikaje
*
Emaho!
Sutry, tantry i pisma filozoficzne są liczne, jednak życie jest krótkie,
A inteligencja ograniczona, trudno jest więc objąć je wszystkie.
Możesz dużo wiedzieć, lecz jeśli nie zastosujesz tego w praktyce,
Przypomina to śmierć z pragnienia na brzegu jeziora.
Podobnie, czasem zdarza się, że w łożu wielkiego uczonego można znaleźć zwykłego trupa.
*
Wszystkie pisma sutr i tantr oraz słowa uczonych i zrealizowanych
Indusów i Tybetańczyków, przynoszą wielkie błogosławieństwo,
Ale są trudno zrozumiałe dla przeciętnego człowieka.
Mimo iż są konieczne przy nauczaniu w szkole klasztornej,
To dla jednoupunktowionej praktyki mają niewielkie znaczenie.
Ta „wskazująca instrukcja dla starej kobiety”
Przynosi większy pożytek twojemu umysłowi, niż umysłom wszystkich innych.
*
Wszystkie, niezliczone i głębokie nauki, takie jak mahamudra czy dzogczen,
Które są stanowcze i bezbłędne w każdym rdzennym tekście,
Są niezbędne podczas nauczania uczniów, którzy utrzymują linie Dharmy.
Jednak w osobistej praktyce, dla dobra przyszłości,
O wiele lepiej i głębiej streścić je wszystkie w jedną naukę.
*
Aby precyzyjnie i bezbłędnie uchwycić znaczenie różnych tradycji Dharmy,
Konieczne jest podtrzymywanie nauk jakiejś jednej określonej linii.
Jeśli jednak interesuje cię twoje dobro w przyszłości, o wiele głębiej
Jest ćwiczyć się w niesekciarstwie, widząc wszystkie rzeczy jako czyste.
*
Jeśli chcesz zostać głównym uczniem jakiegoś jednego mistrza,
Konieczne i wystarczające jest skupienie swego umysłu tylko na nim.
Jeśli jednak chcesz, aby pojawiły się w tobie doświadczenie i
Urzeczywistnienie, o wiele głębiej jest połączyć w jedno wszystkich
Spotkanych nauczycieli, wizualizować go jako buddę spoczywającego
Na koronie twojej głowy i zwracać się do niego z błaganiem.
*
Recytacja najrozmaitszych praktyk rozwojowych,
Licznych bóstw jidama w wielu tantrach,
Są niezbędne, jeśli chcesz udzielać inicjacji jako wielki mistrz, jednak
Jako środek oczyszczenia własnych zaciemnień i osiągnięcia oświecenia,
O wiele głębiej jest praktykować jedno bóstwo i mantrę, które zawierają wszystkie.
*
Niezliczone praktyki fazy spełniającej, z punktem odniesienia i bez niego
Są niezbędne dla wyjaśnienia niezliczonych podręczników medytacji.
Jeśli jednak chcesz, aby pojawiły się w tobie doświadczenia i realizacje,
O wiele głębiej jest podtrzymać esencję, która ucieleśnia je wszystkie.
*
Istnieją niezliczone sposoby demonstrowania poglądu,
Takie jak odcięcie zewnętrznych i wewnętrznych wytworów umysłu.
Jednak, tak jak dym znika wraz z zanikiem płomieni w palenisku,
Tak też o wiele głębiej jest odciąć korzeń umysłu.
*
Chociaż istnieją liczne techniki medytacyjne, z koncepcjami lub bez nich,
O wiele głębiej jest praktykować jedność świetlistości i pustki,
Fazę spełniającą doskonalić przez samo wspomnienie.
*
Chociaż są różne rodzaje zachowania: wysokie i niskie,
Mniej lub bardziej subtelne – o wiele głębiej jest dołożyć wszelkich starań,
Aby praktykować pozytywne i unikać negatywnych czynów.
*
Chociaż o rezultacie i czasie jego osiągnięcia, można wiele mówić,
O wiele głębiej jest posiadać określoną pewność spełnienia,
Po tym jak bezbłędnie praktykowało się pogląd, medytację i działanie.
*
Chociaż bodhisattwowie, którzy zrealizowali poziomy, nie mają zaciemnień
Poważnych negatywności czy błędnych działań wykonywanych na rzecz nauk,
To ponieważ ludzie tacy jak my boją się niższych światów,
O wiele głębiej jest unikać negatywności i poważnych błędów.
*
Co więcej, bez interesowności i dla ogólnego pożytku istot,
O wiele głębiej jest opieczętować swoje praktyki – takie jak ofiary,
Dawanie, powielanie nauk i recytację tekstów – niekonceptualną dedykacją”.
Czokji Njima Rinpocze / I Karma Czagme – JEDNOŚĆ MAHAMUDRY I DZOGCZEN (1) (Biblioteczka Buddyjska vol. 55, przekład: Jacek Sieradzan)