Taszi Oser – pieśń do guru (fragment)
„W dzisiejszych czasach wszyscy ludzie mrocznej epoki,
Przywiązani do zjawisk tego życia, płoną jak ogień.
Bez względu na rodzaj praktykowanych dharm,
Staną się one zaledwie zyskiem i stratą ośmiu światowych dharm.
Jakże jest to smutne, że nie pamiętają o śmierci i nietrwałości.
Widzieliście, że negatywna karma nagromadzona w jednej chwili
Powoduje wiele tysiącleci cierpienia w piekle Avici.
Zdecydowaliście odciąć przywiązanie do wygód i do obfitości światowych,
Przyjemności i dóbr, które przypominają pożywienie zmieszane z trucizną.
E ma, czyż nie jest to wspaniałe?
W dzisiejszych czasach, ludzie z negatywną karmą tacy jak ja
Pożądają towarzystwa i wygód jak miodu na ostrzu brzytwy.
Piją zatrutą wodę negatywnych czynów jakby była lekarstwem.
Jakież to smutne, ze nie zachowują w umyśle tej przyczyny i skutku karmy.
Widzieliście tych złoczyńców wraz z ich nieograniczenie negatywną karmą,
Przemieszczających w sześciu światach oceanu samsary, którego fale wezbrały cierpieniem.
Jak sęp wyzwalający się z pułapki, zdecydowaliście się odciąć przywiązanie do samsary.
E ma, czyż nie jest to wspaniałe?
W dzisiejszych czasach, szarlatani tacy jak ja, nie odwracają się od podłoża samsary.
Wszystko co robią, stwarza nowe cierpienie.
Cokolwiek sobie pomyślą, powoduje zwiększenie się namiętności i agresji.
Jakże to smutne, że ich wyrzeczenie się nie jest skuteczne.
Wy, panowie przodkowie kagju, którzy przynosicie innym pożytek,
Ujrzeliście intensywnie cierpienie wszystkich czujących istot,
Naszych ojców i matek, przenikających granice przestrzeni,
Tak jak wyszkolony w walce wojownik, który pozostawił na polu bitwy ukochanego syna,
Pracujecie na rzecz stałego celu wszystkich czujących istot, naszych matek.
Zdecydowaliście się odciąć przywiązanie do własnego spokoju i wygody.
Na odwrócenie się od samsary patrzycie jak na stopę medytacji.
E ma, czyż nie jest to wspaniałe?”.
Taszi Oser (fragment pieśni do guru)
Tłumaczenie: Karma Vonten Sangpo i Karma Thubten Gyurme
Taszi Oser (1836-1910) – w wieku osiemnastu lat w klasztorze Palpung przyjął świeckie ślubowania od Dziamgona Kongtrula Lodro Taje. Był też uczniem m.in. Patrula Rinpocze i XIV Karmapy. Został głownym khenpo klasztoru Palpung.
Na starość większość czasu spędzał w pustelni ze swoim przyjacielem Khedrubem Taszi Czopelem. Słynęli z tego, ze zawsze mieli prowiant tylko na jeden dzień, żeby stale pamiętać o nietrwałości.