Alexander Berzin – Praktykowanie i studiowanie nauk

„Budda nauczał wielu technik, dzięki którym możemy zmienić nasz sposób widzenia świata. Gdy stosujemy jedną z nich, nie powinniśmy przywiązywać się do niej i uważać za jedynie słuszną metodę, zalecaną przez Buddę. Budda, podobnie jak lekarz, proponuje różne metody leczenia i lekarstwa na różne choroby. Naiwnością byłoby sądzić, że lekarstwo na gruźlicę jest najlepszym lekarstwem na wszystkie inne dolegliwości tylko dlatego, że cierpimy właśnie na gruźlicę. Dla ludzi, którzy mają kłopoty z wątrobą i trawieniem, najlepsze będą leki na wątrobę i trawienie. Nie należy więc traktować wybranej linii nauk jak ulubionej drużyny piłkarskiej, która powinna współzawodniczyć i walczyć z innymi tradycjami jakby były one innymi klubami. To wielki błąd, wynikający z braku wiedzy i zrozumienia. Mówi się na przykład, że niektóre tradycje buddyzmu związane są jedynie z intelektualnym poznaniem, inne zaś wyłącznie z prawdziwą praktyką. To nieprawda, wszystkie tradycje kładą nacisk na praktykę, niemniej, by praktykować, trzeba wiedzieć, co robić, rozumieć to, co się robi i robić dopiero wtedy, gdy się rozumie. Oznacza to, że niezależnie od tradycji każdy powinien zarówno studiować, jak i praktykować.

Podstawową praktyką jest medytacja. Z reguły podczas przedstawiania zarysu drogi buddyjskiej mówi się najpierw o prawidłowym widzeniu rzeczywistości, a dopiero potem o prawidłowej medytacji i właściwym postępowaniu. Przed wszystkim niezbędne jest więc zrozumienie, co właściwie chcemy osiągnąć, a następnie pielęgnowanie w sobie pożytecznych nawyków. Na tym własnie polega sens medytacji – aby w końcu rzeczywiście wprowadzić je w życie, zastosować w działaniu. Medytacja to nie jakieś tam ćwiczenie wykonywane we własnym pokoju, które nie ma związku z życiem’ medytacja to coś, co pomaga uczynić nasze życie lepszym. Dlatego też, mówiąc o użyteczności buddyjskiego światopoglądu, powinniśmy mieć na uwadze wszystkie jego aspekty. : naukę, praktykę i skuteczne wcielanie ich w życie”.

Alexander Berzin – WPROWADZENIE DO BUDDYZMU TYBETAŃSKIEGO